BUDOWANIE POROZUMIENIA – komunikacja nastawiona na budowanie współpracy i przeciwdziałanie konfliktom w firmie
w oparciu o Analizę Transakcyjną Erica Berne’a
Komunikacja jest umiejętnością, którą każdy z nas rozwija najdłużej - od początku własnego życia. Mimo to w życiu codziennym jasny przepływ informacji i odbiór komunikatów może stwarzać wiele trudności.
Umiejętności na nią składające się najczęściej są już na poziomie nieświadomym, czyli są intuicyjnie wykorzystywane w celach porozumienia. Z automatyzmu i nawyków, a także z interpretacji wypowiedzi, mogą wynikać nieporozumienia. To co dla nas oczywiste i niewypowiedziane może być nie odebrane przez naszego rozmówcę. Nawet wypowiedziane może być opatrzenie zrozumiane. Konsekwencją błędów w zrozumieniu rozmówcy często są konflikty, które zaburzają osiąganie celów.
Sposobem na doskonalenie komunikacji, a przez to unikanie nieporozumień, jest uświadomienie już używanych narzędzi komunikacyjnych i wzbogacenie o nowe. Psychologiczną koncepcją, która pozwala lepiej zrozumieć motywy ludzkich działań, a także z tym związanych wypowiedzi, jest Analiza Transakcyjna. Dzięki narzędziom stosowanym w Analizie Transakcyjnej, koncepcji stworzonej przez Erica Berne’a, można lepiej zrozumieć myśli formułowane przez rozmówcę i nie przypisywać mu nieprawdziwych intencji, a także prawidłowo odczytywać te przekazy,
które zostały sformułowane przez nadawcę.
Dzięki udziałowi w warsztacie uczestnicy będą potrafili:
- Budować porozumienie i kulturę współpracy; przeciwdziałać konfliktom w relacjach z klientami i pracownikami innych działów
- Skutecznie minimalizować sytuacje niezrozumienia przekazu
- Stosować komunikację opartą na faktach z wykorzystaniem Analizy Transakcyjnej
- Rozpoznawać transakcje, które wywołują nieporozumienia oraz rozpoznawać gry psychologiczne i sposoby radzenia sobie z nim
- Podnosić efektywność pracy zespołów oraz współpracy między nimi
- Rozwijać postawę Ja OK i Ty OK, która wzmocni uczestników szkolenia w sytuacjach trudnych rozmów czy konfliktów
Spodziewane korzyści:
- W efekcie szkolenia można spodziewać się wzrostu efektywności w radzeniu sobie z niejasnymi sytuacjami.
- Lepsza współpraca wśród kadry menadżerskiej dzięki efektywniejszej komunikacji.
- Zmiana niekonstruktywnych postaw na postawę Ja OK i Ty OK wzmocni uczestników szkolenia w sytuacjach trudnych rozmów, co może np. skrócić czas trwania rozwiązywania problemów
- Wzrost samoświadomości, dystansu do sytuacji konfliktowych i większe nastawienie na szukanie rozwiązań w organizacji
DLA KOGO JEST TO SZKOLENIE ?
- prezesi firm,
- właściciele mikro i małych firm,
- handlowcy: osoby odpowiedzialne za sprzedaż w firmie,
- kupcy: osoby odpowiedzialne za zakupy w firmie,
- kierownicy działów, oddziałów i regionów sprzedażowych
- windykacja należności: osoby odpowiedzialne za odzyskiwanie należności
TRENER SZKOLENIA
Dr Jolanta Jaworska - psycholog, coach, trener, konsultant.
Od 20 lat zajmuje się prowadzeniem szkoleń, a od 15 lat jako trener biznesu. Specjalizuje się w zagadnieniach praktyki menedżerskiej, zarządzania ludźmi, psychologicznych aspektów relacji interpersonalnych, wspierania procesu sprzedaży i obsługi klienta.
Posiada bogate i wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń i konsultacji również z zakresu: komunikacji interpersonalnej i usprawniania współpracy i komunikacji wewnątrz zespołów, wykorzystywania perswazyjnej komunikacji dla osiągania obustronnych korzyści, negocjacji w biznesie oraz negocjacji handlowych, a także radzenia sobie ze stresem, rozwijaniem asertywności oraz organizacji siebie w czasie i pracy nad motywacją i zaangażowaniem pracowników. Prowadzi konsultacje i szkolenia dla zespołów z przeprowadzenia organizacji przez zmianę.
W obrębie jej zainteresowań jest także rozwijanie osobistych umiejętności pracowników wszystkich szczebli poprzez coaching, w tym budowanie adekwatnej samooceny oraz rozwijanie sposobów motywowania klienta do osiągania celów zawodowych i osobistych.
Jej dużym atutem jest łatwość nawiązywania kontaktu i skuteczność w komunikacji, a także indywidualne podejście do każdego klienta.
Jest wykładowcą w Collegium Da Vinci w Poznaniu, gdzie prowadzi praktyczne zajęcia dla przyszłych coachów i trenerów biznesu.
Posiada liczne certyfikaty: Certyfikat Coacha i Certyfikat Trenera Biznesu (Polska Szkoła Trenerów KONTRAKT OSH), Europejski Certyfikat 101 z Analizy Transakcyjnej, tytuł Mistrza Praktyka w Neurolingwistycznym Programowaniu.
Jest akredytowanym konsultantem w zakresie Success Insights, także ukończyła Akademię Teorii Ograniczeń – wykorzystywaną jako narzędzie poprawy organizacji i planowania, nadaną przez TOC Consulting i Goldratt school, USA.
W pracy wykorzystuje także metody Miltona Ericksona oraz Non- Violent Communication (Marshall’a Rosenberg’a).
Aktualnie w trakcie szkoleń Analiza Transakcyjna w organizacji. Członek Polskiego Towarzystwa Analizy Transakcyjnej.
PROGRAM SZKOLENIA – 4 dni
I etap – podstawowy
- Koncepcja stanów ja Erica Berne’a – czyli każdy z nas może nauczyć się diagnozować potencjał osobowości własnej i współpracowników :
- Rozpoznawanie przejawów „stanów Ja” werbalnych i niewerbalnych
- Aspekty „stanów Ja” pomagające w sprawnym komunikowaniu się i budowaniu zdrowych relacji z samym sobą i innymi ludźmi
- Poszerzanie świadomości własnych zachowań w komunikacji
- Diagnoza dominujących Stanów Ja w komunikacji
- Moje intencje w przekazie informacji vs odbiór przez rozmówcę i konsekwencje dla uzyskiwania porozumienia.
- Rozumienie realizacji z inną osoba poprzez analizę transakcji interpersonalnych
- Transakcje proste- sprzyjające komunikacji
- Transakcje skrzyżowane – przerywające komunikację
- Transakcje ukryte – z podwójnym dnem- manipulacyjne
- Przeniesienie wiedzy i umiejętności z AT na sytuacje zawodowe (na bieżąco w trakcie szkolenia)
- Analiza sytuacji podanych przez uczestników
- Generowanie rozwiązań
II etap – rozszerzenie
- Weryfikacja zdobytych umiejętności i wykorzystywanie ich w pracy codziennej
- Analiza sukcesów, jakie uczestnicy osiągnęli pracując wg założeń AT w życiu codziennym
- Wyszczególnienie obszarów do dalszej pracy
- Podstawowe zasady motywowania pracowników i klientów do współpracy
- „Ekonomia wzmocnień” – jak dostarczamy sobie i innym energii życiowej
- Motywujące działanie podziękowania, pochwały i krytyki
- Znaki rozpoznania oraz pozycje życiowe i ich wpływ na relację międzyludzkie
- W jaki sposób udzielamy sobie i innym informacji wzmacniających
- Jak mamy stosunek do świata i sobie i jak to pływa na budowanie dobrej współpracy?
- Przeniesienie wiedzy i umiejętności z AT na sytuacje zawodowe (na bieżąco w trakcie szkolenia)
- Analiza sytuacji podanych przez uczestników
- Generowanie rozwiązań
- Ćwiczenie realizacji nowego sposobu postrzegania rzeczywistości
III etap – zaawansowany
- Konflikty w zespołach - wprowadzenie
- Typologia konfliktów
- Style rozwiązywania konfliktów
- Z czego wynikają konflikty i napięcia – czyli jak radzić sobie z transakcjami ukrytymi i skrzyżowanymi:
- Co robić, aby samemu nie uruchamiać transakcji powodujących konflikty i napięcia
- Jakie transakcje stosować, gdy inni współpracownicy prowokują konflikty
- Gry psychologiczne w firmie – czyli o tym co pochłania największą część energii pracowników:
- Trójkąt dramatyczny wg Karpmanna
- Stany ja i transakcje uruchamiające gry psychologiczne
- Przejawy gier psychologicznych w codziennej współpracy ze zwierzchnikami, podwładnymi i współpracownikami
- Metody radzenia sobie z grami psychologicznymi
- Osobisty plan rozwoju uczestnika szkolenia – analiza w trakcie szkolenia i podjęcie zobowiązania pod koniec szkolenia
Forma pracy:
Szkolenie jest prowadzone w formie warsztatowej , około 80 % czasu szkolenia, w małej grupie max do 10 osób. Tak mała liczba uczestników pozwala na dokładną analizę tematu oraz na wykonanie ćwiczeń / zadań praktycznych.
20 % całego szkolenia to praca w formie wykładowej=> podsumowanie części praktycznej.
ZAMÓW SZKOLENIE DEDYKOWANE
Justyna Hoppe doradca ds. szkoleń, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel. 504035250