Jak promować projekt unijny?
Często Beneficjenci przystępując do realizacji zakresu rzeczowo - finansowego projektu, zapominają o ważnej kwestii związanej z jego promocją.
Temat promocji pojawia się w każdym typie projektu. Nie ma znaczenia, czy przedsięwzięcie dotyczy zakupu maszyn, budowy drogi, czy aktywizacji społeczno - zawodowej dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
W tym poście wyjaśnimy:
- dlaczego zagadnienie promocji jest ważne zarówno w tracie realizacji projektu, jak również po jego zakończeniu,
- pokażemy, jakie obowiązki informacyjne oraz działania informacyjno-promocyjne związane z realizowanym projektem muszą zostać przez Ciebie spełnione,
- jakimi dokumentami należy posiłkować się w celu uniknięcia błędów.
Otrzymałeś dofinansowanie i zastanawiasz się od czego zacząć działania promocyjne w projekcie?
Najpierw zapoznaj się z treścią wniosku o dofinansowanie. Większość wniosków zawiera sekcję z opisem promocji projektu, z którego dowiesz się, jakie działania promocyjne przewidziano w projekcie, aby poinformować opinię publiczną o otrzymanym dofinansowaniu. Zazwyczaj promocja projektu wiąże się z publikacją opisu na stronie internetowej, o ile Twoje przedsiębiorstwo ją posiada oraz zamieszczeniem plakatu, bądź tablicy informacyjnej i/lub pamiątkowej w miejscu realizacji projektu.
Aby poprawnie przeprowadzić działania promocyjne, zanim przystąpisz do ich realizacji, zapoznaj się z zasadami informacji i promocji projektu zawartymi w:
- "Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji” oraz
- Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata 2014-2020 zamieszczonymi na stronie internetowej: www.funduszeeuropejskie.gov.pl (zakładka: Poznaj obowiązki przy realizacji projektu).
Nie są to jedyne działania z zakresu informacji i promocji, które należy stosować w projektach UE. Pamiętaj, także o tym, żeby oznaczać znakiem Unii Europejskiej, barwami RP i znakiem Funduszy Europejskich, a w przypadku programów regionalnych również herbem województwa lub jego oficjalnym logo promocyjnym wszystkie działania informacyjne i promocyjne (np. materiały promocyjne), dokumenty związane z realizacją projektu podawane do wiadomości publicznej (np. ogłoszenia) oraz dokumenty przeznaczone dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie, (np.: zaświadczenia, certyfikaty).
Reasumując
Po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu, musisz poinformować opinię publiczną o tym, iż otrzymałeś dofinansowanie. Aby uzyskać więcej wiadomości o zasadach informacji i promocji projektu, wystarczy wejść na stronę: www.funduszeeuropejskie.gov.pl i zapoznać się z zamieszczonymi tam dokumentami. Nie zapomnij, iż przeprowadzone działania informacyjno – promocyjnie związane z realizowanym projektem należy udokumentować, a zebraną dokumentację przechowywać przez okres określony w umowie o dofinansowanie, gdyż może być ona poddana kontroli.