O wsparcie na zakup lub leasing pojazdów kategorii N2 i N3 mogą się ubiegać polskie firmy, które chcą doposażyć swoją flotę w pojazdy zeroemisyjne, a tym samym ograniczyć zużycie paliw emisyjnych i emisję zanieczyszczeń w transporcie.
Kto może składać wniosek:
- mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa z całej Polski.
Na co można otrzymać wsparcie:
- na nabycie w formie zakupu pojazdu zeroemisyjnego,
- na nabycie w formie leasingu pojazdu zeroemisyjnego.
Poziom wsparcia:
- do 30% kosztów kwalifikowanych (koszt pojazdu pomniejszony o koszt inwestycji referencyjnej) w przypadku dużego przedsiębiorstwa,
- do 50% kosztów kwalifikowanych (koszt pojazdu pomniejszony o koszt inwestycji referencyjnej) w przypadku średniego przedsiębiorstwa,
- do 60% kosztów kwalifikowanych (koszt pojazdu pomniejszony o koszt inwestycji referencyjnej) w przypadku mikro i małego przedsiębiorstwa.
nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 (w przypadku leasingu nie więcej niż opłata wstępna),
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 (w przypadku leasingu nie więcej niż opłata wstępna).
Kiedy można złożyć wniosek?
Wnioski o dofinansowanie można składać w okresie od 30 maja 2025 r. do 30 czerwca 2029 r., jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji.
Ważne informacje:
1. Wniosek może dotyczyć zakupu lub leasingu wielu pojazdów;
2. Za nowy pojazd zeroemisyjny uznaje się fabrycznie nowy pojazd kategorii N2 lub N3, który przed zakupem nie był zarejestrowany, a wielkość przebiegu nie przekracza 6 tys. km w dniu zakupu/leasingu;
3. W przypadku zakupu kosztem kwalifikowalnym jest wartość netto pojazdu zeroemisyjnego pomniejszona o wartość netto inwestycji referencyjnej. Inwestycja referencyjna w tej sytuacji to zakup analogicznego pojazdu tej samej kategorii innego niż zeroemisyjny (spełniającego aktualnie obowiązujące normy unijne). W przypadku leasingu, kosztem kwalifikowalnym jest opłata wstępna netto pomniejszona o wartość netto inwestycji referencyjnej. Inwestycją referencyjną przy leasingu jest wartość bieżąca rat kapitałowych leasingu analogicznego pojazdu innego niż zeroemisyjny tej samej kategorii (spełniającego aktualnie obowiązujące normy unijne).
4. Kryteria do porównania dla pojazdu zeroemisyjnego z analogicznym pojazdem innym niż zeroemisyjny kategorii N2 i N3:
- kategoria pojazdu N2/N3;
- rodzaj pojazdu (np. ciągnik siodłowy, ciężarowy skrzyniowy);
- poziom kompletacji pojazdu: (kompletny - pojazd, który nie wymaga dalszej kompletacji np. powstały w wyniku jednostopniowego procesu budowy: furgony, samochody ciężarowe, ciągniki, przyczepy; niekompletny - pojazd, który nadal wymaga dalszej kompletacji, co najmniej w jednym stopniu np. podwozie z kabiną, podwozie przyczepy; skompletowany - pojazd powstały w wyniku wielostopniowego procesu, np.: podwozie lub podwozie z kabiną zabudowane nadwoziem);
- rodzaj zabudowy: (np. wywrotki, śmieciarki);
- liczba osi;
- dopuszczalna masa całkowita (DMC);
5. Pojazd zeroemisyjny, stanowiący przedmiot dofinansowania, będzie zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji;
6. Pojazd stanowiący przedmiot dofinansowania (kategorii N2) w okresie trwałości wykona średnioroczny przebieg powyżej 25 000 km;
7. Pojazd stanowiący przedmiot dofinansowania (kategorii N3) w okresie trwałości wykona średnioroczny przebieg powyżej 50 000 km;
8. Działalność Wnioskodawcy nie jest zawieszona / nie została zawieszona w ciągu ostatnich 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie;
9. Wnioskodawca nie zalega z zapłatą należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne oraz z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa;
10. Instytucja przyjmująca wnioski: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego dofinansowania?