Marta Zakrzewska
OBLICZANIE WARTOŚCI KOREKTY FINANSOWEJ W ZWIĄZKU Z NIEPRAWIDŁOWOŚCIAMI ZWIĄZANYMI Z UDZIELANIEM ZAMÓWIEŃ
Stwierdzenie wystąpienia nieprawidłowości przez właściwą instytucję, związanych z udzieleniem zamówienia wiąże się z koniecznością skorygowania wydatków kwalifikowalnych, tj. pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowalnych we wniosku o płatność albo nałożenia korekty finansowej.
O wysokości nałożonej korekty decyduje natomiast rodzaj uchybienia i określona dla niego stawka procentowa korekty. Poniżej kilka przykładów uchybień ujętych w załączniku tzw. Krajowym Taryfikatorze korekt finansowych do Rozporządzenia w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.
Rodzaj nieprawidłowości:
1. Nieopublikowanie ogłoszenia o zamówieniu lub nieuzasadnione bezpośrednie udzielenie zamówienia (tj. niezgodna z prawem procedura negocjacyjna bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu)
W przypadku stwierdzenia powyższego naruszenia polegającego na braku publikacji ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z odpowiednimi przepisami (np. publikacja w Bazie Konkurencyjności) bądź udzielania zamówienia z wolnej ręki bez uprzedniej publikacji ogłoszenia (o ile Beneficjent nie był uprawniony do pominięcia publikacji ogłoszenia np. na Bazie Konkurencyjności) korekta wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych. Jeżeli natomiast ogłoszenie zostało opublikowane za pomocą innych środków niż wymagane w przepisach, korekta wynosi 25% kosztów kwalifikowalnych.
2. Sztuczny podział zamówienia na roboty budowlane / usługi / dostawy
Naruszenie te polega na sztucznym obniżeniu wartość zamówienia, niż próg określony w obowiązujących wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, co ma na celu uniknięcie publikacji zapytania na portalu Baza Konkurencyjności. Wartość korekty dla powyższego naruszenia wynosi 100% kosztów kwalifikowanych
3. Nieprzestrzeganie terminów składania ofert
W przypadku stwierdzenia powyższego naruszenia polegającego na skróceniu właściwych terminów określonych w wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wartość korekty wynosi zależnie od sytuacji:
• w przypadku skrócenie właściwego terminu o co najmniej 85% lub termin jest nie dłuższy niż 5 dni – 100% kosztów kwalifikowanych
• w przypadku skrócenia właściwego terminu o co najmniej 50% (ale o mniej niż 85%) – 25% kosztów kwalifikowanych
• w przypadku skrócenia właściwego terminu o co najmniej 30% (ale o mniej niż 50%) lub w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w dokumentach zamówienia nie przedłużono terminów składania ofert – 10% kosztów kwalifikowanych
4. Niewystarczająca lub nieprecyzyjna definicja przedmiotu zamówienia
W przypadku stwierdzenia powyższego naruszenia polegającego na niewystarczającym lub niedokładnym udostępnieniu opisu przedmiotu, co w konsekwencji może zniechęci potencjalnych wykonawców do złożenia oferty i jest traktowane jako ograniczenie konkurencji, wartość korekty wynosi 10% kosztów kwalifikowanych.
Sposób obliczenie wartości korekty finansowej:
Wartość korekty finansowej w związku ze wskazaną nieprawidłowością przeprowadzonego zamówienia, oblicza się według następującego wzoru:
WK = WKW* WS* W%
gdzie:
WK – wartość korekty finansowej,
WKW – wartość faktycznie poniesionych wydatków kwalifikowalnych w zamówieniu,
WS – wartość finansowania UE określona procentowo (stopa finansowania),
W% - stawka procentowa korekty określona w załączniku.
Przykład:
Beneficjent realizując projekt wspófinansowany ze środków unijnych, przeprowadził procedurę wyboru wykonawcy na dostawę wytłaczarki tworzyw sztucznych. Beneficjent naruszył procedurę wyboru wykonawców ustalając termin składania ofert na 6 dni. Dla tej kategorii nieprawidłowości zgodnie z Krajowym Taryfikatorze korekt finansowych przewidziano wartości korekty na poziomie 10%. Suma wydatków kwalifikowanych dla zamówienia wynosi 450 tys. zł, wartość dofinansowania 80%.
Wartość korekty finansowej w tym przypadku wynosi:
450 tys. zł * 80% * 10% = 36 000,00 zł
W przypadku stwierdzenia w ramach jednego zamówienia kilku nieprawidłowości, wartość korekty finansowej nie podlega sumowaniu. Dla wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości stosuję się jedną korektę finansową tj. korektę o najwyższej wartości.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, które dotyczą nadużyć finansowych lub celowego uprzywilejowania jednego z wykonawców stwierdzonych w prawomocnym orzeczeniu sądu lub decyzji ostatecznej, nie ma możliwości obniżenia wartości korekty finansowej.