Przed polskimi przedsiębiorstwami nowe możliwości rozwoju i promocji na arenie międzynarodowej.
PARP ogłosił kolejny konkurs, który może być krokiem milowym dla wielu polskich MŚP. Konkurs „Promocja marki innowacyjnych MŚP” ma na celu wzmocnienie potencjału eksportowego polskich firm na rynkach zagranicznych.
Wsparcie dla wielu sektorów gospodarki.
Obecny nabór skupia się na promocji polskich marek produktowych na międzynarodowych rynkach. Wsparcie skierowane jest do sektorów gospodarki, które posiadają potencjał innowacyjny oraz zdolność konkurowania na skalę globalną.
Na wsparcie dotacyjne mogą liczyć MŚP z 15 sektorów:
- budowy i wykańczania budowli,
- elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki,
- medyczny i farmaceutyczny,
- ICT/IT,
- kosmetyczny,
- lotniczo-kosmiczny,
- maszyn i urządzeń,
- meblarski,
- motoryzacyjny,
- pojazdów szynowych,
- przemysłu kreatywnego,
- statków specjalistycznych, jachtów i łodzi,
- wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania,
- zielonych technologii (w tym OZE, GOZ),
- spożywczy.
Co obejmuje wsparcie?
O wsparcie mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa prowadzące działalność na terytorium Polski. Warto podkreślić, że w ogłoszonym naborze nie została określona minimalna i maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych, co daje duże pole do dostosowania zakresu projektu do indywidualnych potrzeb firmy.
Działania promocyjne objęte wsparciem:
- udział w charakterze wystawcy w targach ze stoiskiem narodowym z listy – działanie obligatoryjne (pełna lista targów znajduje się w pliku do pobrania poniżej),
- wyjazdowe misje gospodarcze w celu odbycia spotkań z potencjalnymi kontrahentami, połączone z udziałem w targach w charakterze zwiedzającego lub konferencjach branżowych w czasie trwania misji. Nie ma możliwości uwzględnienia w projekcie misji wyjazdowej bez udziału w wydarzeniu targowym, polegającej wyłącznie na organizacji spotkań,
- kampanie promocyjne związane z udziałem w wydarzeniach targowych (zarówno jako wystawca lub w związku z misją wyjazdową) w elektronicznych mediach masowych, mające na celu dotarcie do wybranej grupy docelowej. Maksymalny udział wydatków kwalifikowalnych związanych z kampanią promocyjną to 25% kosztów kwalifikowalnych. W ramach przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej kwalifikowalne są m.in. koszty produkcji i emisji spotów reklamowych i filmów informacyjno-promocyjnych promujących markę/ofertę/produkt; opracowanie elektronicznych katalogów lub broszur informacyjnych; reklamy w mediach targowych; koszty zagranicznej reklamy elektronicznej w branżowych kanałach informacyjnych; przygotowania i prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych w wyszukiwarkach internetowych i portalach społecznościowych.
Jakie koszty kwalifikują się do dofinansowania:
- wynajem, budowa i obsługa stoiska wystawowego podczas targów/wystawy;
- podróż służbowa pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych (max. 3 osoby);
- przygotowanie i przeprowadzenie kampanii promocyjnej;
- koszty pośrednie rozliczane metodą ryczałtową - stanowią 7% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich (m.in. opłaty rejestracyjne dotyczące udziału w targach, rezerwacja miejsca wystawowego; wpis do katalogu targowego, transport eksponatów, bilety wstępu na targi).
Najważniejsze wymogi względem wnioskodawców:
- Projekt musi dotyczyć promowania własnego produktu i marki produktowej Wnioskodawcy – marka produktowa to nazwa, symbol, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia produktów / usług Wnioskodawcy od innych występujących na rynku. Należy wykazać prawo do dysponowania marką produktową,
- Nabór skierowany jest do MŚP, które prowadzą działalność eksportową od min. 2 lat i wykazują przychody ze sprzedaży produktów / usług na eksport i w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym uzyskały co najmniej 20% przychodów netto ze sprzedaży na eksport,
- Produkty planowane do promocji muszą wpisywać się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje,
- Ocenie podlegać będzie innowacyjność Wnioskodawcy, która potwierdzona musi być sprawozdaniem o działalności B+R złożonego do GUS na formularzu PNT-01 lub PNT-2, PNT-02u za co najmniej jeden rok w ciągu ostatnich 3 lat lub wdrożenie innowacji produktowych / w procesach biznesowych w tym samym okresie, potwierdzone w złożonym do GUS sprawozdaniu o innowacjach PNT-02, PNT-02u.
Jak przygotować się do projektu:
Ubiegając się o dofinansowanie w ramach konkursu należy rzetelnie przygotować szacowanie budżetu. Kluczowe jest zebranie dla każdego wydatku danych z co najmniej 3 ofert, z zastrzeżeniem wydatków, dla których na rynku istnieje np. tylko 1 oferent – dotyczy to najczęściej wynajmu stoiska wystawowego bezpośrednio od organizatora targów.
Koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych kwalifikowalne są wg stawek jednostkowych, których wysokość uzależniona jest od obszaru przewidzianego we wniosku i bez względu na czas trwania podróży służbowej:
- Europa – 5 114 zł/os,
- USA – 10 394 zł/os,
- Świat – 8 103 zł/os.
Najbliższy termin naboru:
od 15 października do 28 listopada 2024 roku
Kolejny nabór: od 13 maja do 24 czerwca 2025 r. (ogłoszenie naboru: 08.04.2025)
Alokacja dla każdego naboru: 50 mln zł.
Dlaczego warto współpracować z Lech Consulting?
Firma Lech Consulting od lat specjalizuje się we wsparciu firm chcących wejść na nowe rynki zbytu lub umocnić swoją pozycję na rynkach obecnych. Przygotowujemy Plany Rozwoju Eksportu, Strategie Internacjonalizacji i nowe Modele Biznesowe związane z rozpoczęciem lub rozwojem eksportu firm z różnych branż na wielu rynkach - łącznie to ponad 100 opracowanych dokumentów strategicznych. Dla działań proeksportowych pozyskaliśmy dotacje przekraczające już 30 mln zł (w tym udział w targach) w konkursach takich jak: Promocja Marki Innowacyjnych MŚP, Promocja Marki Innowacyjnych MŚP - EXPO 2025, Go To Brand, Polskie Mosty Technologiczne, Internacjonalizacja Polski Wschodniej (PARP), Paszport do Eksportu, Ścieżka SMART - moduł Internacjonalizacja oraz w programach regionalnych (m.in. z Funduszu Eksportowego TARR czy chociażby RPO Województwa Mazowieckiego).
Od kilkunastu lat współpracujemy również z organizatorami targów - naszym głównym partnerem jest firma World Expo International Sp. z o.o., który specjalizuje się w kompleksowej obsłudze firm na targach i wystawach zagranicznych na targach medycznych, meblowych, górniczych czy energetycznych. Jest też m.in. organizatorem narodowych stoisk zbiorowych w formule tzw. Polskich Pawilonów.
Przedsiębiorcy, którzy dostrzegają potencjał na międzynarodowym rynku, powinni zdecydowanie sięgnąć po dostępne możliwości wsparcia. Współpraca z Lech Consulting otwiera drzwi do skutecznego wjazdu na nowe rynki i zwiększenia obecności polskich marek na arenie międzynarodowej. Terminy naborów są doskonałą motywacją do szybkiego działania. Warto więc działać już teraz, aby zwiększyć szansę na pozyskanie wsparcia na targi i promocję eksportu.